20. 03. 2023
Ako vidia našu budúcnosť i budúcnosť jedla študenti Vysoké školy umeleckopriemyselné v Prahe? Budeme sa topiť v odpadkoch alebo nám bude jedlo vyberať priamo na mieru aktuálnemu stavu nášho organizmu automat? Tomu sa venujú dva krátke dokumenty, ktoré vznikli exkluzívne pre McDonald's. Ich prostredníctvom mala agentúra MSL Czech Republic možnosť v médiách hovoriť o udržateľnosti a krokoch, ktoré McDonald's v otázke ochrany planéty robí. Projekt okrem iného získal 1. miesto v kategórii Audio a video prezentácie v súťaži Zlatý středník (bodkočiarka) 2022.
Ako nad našou budúcnosťou premýšľajú študenti z Vysoké školy umeleckopriemyselné v Prahe (UMPRUM)? To sa snažila zistiť spoločnosť McDonald's, ktorá oslovila mladé talenty s výzvou, ako podľa nich vyzerá budúcnosť stravovania. Projekt priniesol desiatky vízií, ktoré v značnej miere tiahli k udržateľnosti a zodpovedali na mnoho tém, ktorým sa McDonald's dlhodobo na dennej báze venuje. V prvej fáze sa brand rozhodol pôvodný plán (vízie a nákresy prezentovať v rámci putovnej výstavy) rozšíriť a návrhy a vízie spracovať do krátkych filmov. V druhej fáze sa spolu s agentúrou rozhodol filmy komunikovať smerom von a spolu s nimi aj vízie a konanie spoločnosti. Pre značku je kľúčové venovať sa udržateľnosti, riešiť budúcnosť obalov, recykláciu a cirkulárnu ekonomiku. Filmy boli nástrojom rozvírenia debaty s verejnosťou a médiami na túto tému.
Cieľovú skupinu tvorili mladí ľudia, mladé rodiny s deťmi a fanúšikovia dizajnu, filmov a udržateľnosti. Cieľom bolo originálnym spôsobom rozvíriť v médiách a u verejnosti diskusiu na tému naša budúcnosť/budúcnosť jedla, to všetko v napojení na kampaň spoločnosti McDonald's s názvom “Naše pretože,” nabádajúca k udržateľnému a šetrnému prístupu k planéte Zem. K spolupráci bol oslovený Michal Fronek, vedúci Ateliéru produktového dizajnu na UMPRUM, ktorý viedol študentov v ich tvorbe. Z niekoľkých námetov a vízií vybrala spoločnosť dva, ktoré boli prevedené do filmovej podoby. V lete agentúra MSL Czech Republic zorganizovala špeciálny event v Kobke na pražskej Náplavke, kde za prítomnosti tvorcov a študentov krátke filmy predstavili novinárom a širokej verejnosti. Záverom bola projekcia a beseda Jitky Pajurkovej, riaditeľky PR a komunikácie McDonald's ČR a SK a Michaely Chrpovej z agentúry MSL Czech Republic so študentmi stredných škôl na MFF Voda More Oceány o udržateľnosti.
Výsledkom spolupráce sú vysoko originálne a kvalitne spracované krátke filmy zobrazujúce futuristické vízie budúcnosti jedla Terézie Lexovej a Tomáša Rachunka z UMPRUM. Unikátna je aj spolupráca samotná, kedy došlo k prepojeniu umeleckého a kreatívneho sveta študentov a subjektu z komerčnej sféry. Zaujímavý bol aj tvorivý proces ako taký a cesta študentov k výsledným motívom. Projekt nadchol aj ďalšie osobnosti, réžie sa preto ujal Jakub Jirásek, absolvent Filmové a televízne fakulty Akadémie múzických umení v Prahe (FAMU), o kostýmy sa potom postaral známy návrhár Jakub Polanka.
Prácu študentov zaštítila nielen Vysoká škola umeleckopriemyselná v Prahe, ale aj spomínaný dizajnér Michal Fronek, ktorý bol študentom, ako vedúci Ateliéru, radcom a dohliadal na tvorivé procesy. Futuristické vízie študentov boli natoľko zaujímavé, že sa do projektu zapojila spoločnosť Amazing Company, ktorá pod kreatívnym vedením Ondreja Šorma, producentky Petry Ondrejkovej a v spolupráci s Jakubom Jiráskom, vytvorila konkrétne námety filmového spracovania a scenáre oboch krátkych filmov. Zaujímavosťou je, že vo filme vystupujú neherci.
A výsledky?
V rámci komunikácie bolo dosiahnutých 26 výstupov v popredných českých médiách zameriavajúcich sa na mladú cieľovú skupinu, filmových fanúšikov a dizajn ako taký. Nechýbali ani tradičné spravodajské a kultúrne médiá, či rubriky venujúce sa udržateľnosti. Hodnota získaného mediálneho priestoru prevýšila pol milióna korún, reach prevýšil 6,5 milióna reálnych užívateľov. V rámci partnerstva sa projekt dostal aj na také weby ako je ČSFD, kam boli filmy zalistované, czechdesign.cz, alebo v rámci free PR hn.cz či reflex.cz. Najväčšou odmenou však boli pozitívne reakcie na krátke futuristické filmy od širokej verejnosti a odbornej sféry. Agentúra MSL Czech Republic dúfa, že podobné spolupráce pomôžu verejnosti vysvetliť a lepšie priblížiť, čo je udržateľný biznis, ako funguje a ako v ňom veľkí hráči ako je McDonald's fungujú.
Filmy sú dostupné na YT kanále spoločnosti McDonald's